Música Como Entretenimientu III

6.2.07

print this page
send email
Quiciabes los instrumentos más utilizaos como acompangamientu de cantares y bailles na nuesa música tradicional seyan los panderos y les panderetes.

Obsérvense representaciones de muyeres tocando instrumentos na Edá Media, y testimonios escritos, magar que correspuenden a sieglos postreros, fálenmos d´ellos y les tocadures como
daqué mui enraigonao na cultura popular. Poro, sirviendo como referencia tolo trabayao nos
campos de la compilación etnográfica y de folclor popular nos caberos años, que les
cantadores rurales d´Asturies yeren les principales depositaries d´una llarga tradición qu´aportó angüañu.


La pandereta compónse d´un bastidor circular de madera con una o dos files de ruxideres
puestes a lo llargo´l so contornu y un pelleyu apergamináu d´oveya o cabritu nuna les sos
cares. La tensión algamase per aciu d´unos aros de madera y cuando´l pelleyu ablandia, el calor
ye la solución pa da-y rixidez. Ye avezao nomar panderu al instrumentu que ye netu que la pandereta pero ensin ruxideres, magar que ye común en toa Asturies usar los
términos panderu y pandereta, úsense pa referise a esta última. Los toques de pandereta son
mui numberosos y paez que ye por mor d´una distribución xeográfica, magar qu´esto nun
quita qu´unos puedan apaecer nes fasteres nos que supuestamente otros son los
carauterísticos. Hai toques a dos manes, sofitandola pandereta escontra´l pechu, a una, agarrando la pandereta con una mano y marcando la otra´l toque a mano abierta o con repiqueos, arrastres de deos, de puñu, cutiendo, volteos al aire xubiéndola y baxándola. Los toques pasen de xeneración en xeneración y magar delles vegaes piérdese parte la so bayura, tamien ye verdá que s´arriquecen col nuevu bon saber al traviés de los años.


En fasteres de la montaña astur-lleonesa alcontrámosnos col panderu cuadráu como acompangamientu de los ramos procesionales y del Baille d´Arriba, magar qu´en dómines pasaes el so alcance xeográficu ya interpretativu foi ensin dulda muncho mayor. Ta formáu d´un bastidor de madera cuadráu atapáu pelos dos llaos con pelleyu apergamináu y con unes cuerdes de tripa que lu crucien pel medio y que-y dan mayor sonoridá. Tocase a dos manes y allugándolu entornáu un rispiu escontra´l pechu. Ye vezu engalanalu con flores y cintes de colores. En Cabrales y como acompangamientu del Corri-Corri, tocase´l pandoiro, daqué asemeyao a una pandereta con mangu que s´adauta al toque qu´amuesen como propiu del baille. Dientro los instrumentos tradicionales, podemos dicir ensin duldes, qu´ùn de los más populares seyan les castañueles. En tola xeografía asturiana conócense como acompangamientu de dances y bailles.


Publicación de L'Asociación d'Etnografía y Folclor Reija de Llangréu.

0 bilordios: