La Curdión Diatónica

18.9.06

print this page
send email
Curdión
De “Instrumentos musicales en la tradición asturiana” de Eugenio M. Zamora.

La curdión ye un instrumentu que fai poco que se inventó. En 1821, Buschmann patentolu col nome de habd-Aoline, aunque foi l’austriacu Demian el que rexistró el nome de “acordeón” nel 1829. Esti Vienés introduxo dellos cambios, dando-y al instrumentu cinco tecles, que producien dos acordes según puxaras o tiraras del fueye que facía que vibrara la llengüeta metálica de dientro. El belga Buffet entamó la construcción de curdiones pa la so comercialización en 1830. En 1859, el francés Bousson creó la curdión piano, na que sustituía da doble filera de botones.


Hasta que llegó la curdión de piano, utilizábase la de botones. Podíen tener una o dos fileres de botones y de dos a cuatro baxos, como norma xeneral, aunque habíales hasta con tres fileres de botones y un númberu respetable de baxos. La principal característica d’estes curdiones ye que la según puxes o tires del fueye, camudes la nota resultante.

Vien manteniéndose que la curdión tuvo una implantación principalmente y de sobremanera sobre’l restu d’Asturies nel ocidente asturiananu. Amás, argumentase que esto ye por la escasa esistencia de la gaita de fuelle en munchos de’estos conceyos. Aunque el que se recuerde y se conserve más nel ocidente que nel restu d’Asturies pue esplicase pol mesmu fechu qu’esplica que otros instrumentos, bailles, canciones o tradiciones se conservaren meyor tamién n’esta mesma fastera; menos penetración de aspectos culturales foriatos, un carauter rural más marcáu, un ciertu aislamientu, etc..
La curdión tuvo una acoyida meyor nos conceyos onde nun había escasez de gaiteros (a la escontra de la teoría que diz que la curdión implantose meyor nos conceyos onde casi nun había gaiteros). Yera’l so carauter novedosu, la so mayor carestía, y la so asociación colo novedoso, lo que aumentaba la estima social hacia esti instrumentu. Estes carauterístiques y la asociación col baille agarrao, foi lo que provocó n’algunes vegades una particular enemistá escontra la curdión por parte de los sectores más conservadores del mediu rural.

N’esi sen, la curdión, nun tenía comu enemigu a la gaita sinon a los modernos gramófonos. Nos pueblos que había éstos aparatos, yera más fácil que desapaeciera la curdión, que n’aquel tiempu, ya taba implantada. Nun ye que la curdión tuviere más implantación nel ocidente asturianu, ye que n’esta fastera, la curdión nun foi sustituida por otros instrumentos que-y facien direutamente competencia, o pasó más tarde.

Manténse que la curdión foi introducida n’Asturies de la mano de los maestros l.lazaniegos na segunda década del sieglu. Nos pueblos altos del Pueru L.leitariegos, apaeció en 1917. En Zarréu metióla sobre’l añu 1915 una paisana en San Miguel de L.laciana, pero dalgunos años enantes, ya yera muy popular nos conceyos ente’l Eo y el Navia y en dalgunos conceyos del cientru d’Asturies, ensin que los l.lazaniegos tuvieren na que ver.

0 bilordios: