Esbillao de la Web de la Gaita Asturiana.
El tambor n'Asturies siempres foi el ximielgu de la gaita y el más popular y reconociu. El nuesu tambor nun ye ni más ni menos que'l tambor d'infantería de la época Napoleónica, que sal del ámbitu militar y incorporase a la música tradicional, quiciavis durante la Guerra de la Independencia o les Guerres Carlistes. L'orixe de los colores roxu y azul de Prusia ye la de los colores del exércitu d'entos. Estos tambores pudieron vese nel Exércitu Español fasta 1948. Durante un tiempu, al entamu del sieglu escomencipió a utilizase percusión más moderna, comu caxes clares, que se utilizaron en les bandines típiques asturianes de gaita, clarinete, caxa y bombu, aunque angüaño casi nun se usen. El soníu del tambor produzse al percutir unos palillos sobre'l parche superior y la so finalidá suel ser la de acompañar la gaita. La téunica del tambor ye complexa a lo que hay que que añadir la particularidá asturiana de facer toques d'aru (tocar de un solu golpe el aru de maera y el parche faciendo un soníu secu y fuerte). El bon tamboriteru nun fai namai un toque cenciellu, sinon que va improvisando durante'l canciu, adecuándose a ella como meyor-y parez; pero enxamas debe pasar en volúmen y melodía a la gaita, recordando siempres que'l tambor acompaña y non interpreta. Los tambores más vieyos conservaos son del sieglu XIX y suelen tar fechos en color ñatural o roxu y azul.
TAMBORITEROS CONTEMPORÁNEOS
N'ASTURIES:
Javier Tejedor, Efrén Vigil, María José Hevia, Manuel Durán, Andresín "el d'Insiertu", David Varela, Manuel A. Cordero.
ESCUELES DE TAMBORITEROS VIEYOS:
Escuela central:Luis Sarilles, El Borle, Bernardo Candamo, Xuanón el de Viella, El Pimientu, Bernardo el d'Ables, José Mariño "El Xarreru fíu", El Quexu, Emilio Fernández "El Torneru", Daniel Pérez "El bomberu", Pachín "el de Villaperi".
Escuela Villaviciosa-Xixón:El tambor de Quintes, José Viña, Pepe "el tambor de l'Abadía", Sabino Cifuentes, Pepe Blanco.
Escuela de les Cuences:Cundo "el de Pola", Chema Castañón, Machacón.
El tambor tradicional tá compuestu básicamente por tres pieces cilíndriques vaciaes de maera. Una d'ellas, la de mayor altura, ye la que conformará la forma del tambor, esta pieza ye'l bastidor y enrriba d'ella reposen el restu de pieces. Esti bastidor ye xeneralmente una llámina de maera curvada al vapor o conformada por una serie de tablilles. Los otros dos cilindros menores o "aros" van encaxaos en los extremos del bastidor y son los que oprimen a los parches escontra d'él. Estos aros son perimportantes nel tambor asturianu.Son denominados "parches" los peyeyos onde se percute. Estos peyeyos de corderu (non muy recomendable), oveya o cabritu tomen la forma circular al estar embuties nun aru que queda presionau baxu los aros del tambor.La tensión del tambor consiguese gracies al cordelaxe que cubre y ata toles pieces d'una manera especial y que tamien vese tensáu por una serie d'anillos de cueru nomaos "tensores, apretones o templaderes". que se faen baxar polos cruces de les cuerdes pa aumentar la presión.Sobre'l parche d'abaxo topamos 4 bordones o "guitarres" de tripa de gochu estirada, que se puede afinar con una "mariposa d'afinación" que ta a un llateral; los bordones son tires que vibren por simpatía a un parche y que meyoren el soníu xeneral del tambor.
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