La Danza en Llangréu

26.11.06

print this page
send email
Nel valle Llangréu, cuando aporta con puxu la industrialización pa finar el sieglu XIX, fai que maneres de vivir y les tradiciones enraigonaes a lo llargo los sieglos, entamen a aselar.Los antiguos bailles de xota, toques de panderu ya espresiones musicales más antigues, sele vandesaniciándose o camudando a versiones más modernes. El danzar pa finar les fiestes y romeríes siguió teniéndose por vezu col sieglu XX ya entamáu, pero les nueves modes musicales arrequexaron los moos más tradicionales cada vegada con más puxu y mesmamente meciéndose con estos. Esti ye´l casu de la Danza qu´entá güei, nuna versión mui evolucionada, podemos ver nel pueblu Barros de Llangréu. Los Pozaricos, qu´asina ye´l so xentiliciu, tienen-y un gran ciñu, tala ye que nos programes de les fiestes diz de bien en tiempu´l testu: “Tradicional Danza Prima, orgullu de los pozaricos y almiración de los visitantes”.

Los festeyos de La Purísima Concepción cellébrense en Barros el caberu fin de selmana d´agostu. A lo llargo la so hestoria siguen un programa que cuasi nun camuda un res, siendo´l día grande´l domingu y festexándose de llunes el día La Concepcionina. Ye de llunes al meudía cuando, tres los concursosde baille a lo suelto, por parte de pareyes espontánees del pueblu na Plazuela la ilesia, Pozaricos y foriatos cuéyense de les manes y entamen a danzar. Tratase d´una danza abierta, onde dos files de participantes, ocupen los dos llaos de la cai central del pueblu, y mécense na cola de les mesmes. Asina, entamando en La Plazuela, La Danza percuerre tol pueblu d´un estremu a otru, como queriendo marcar les llendes d´esti. Cunta la xente Barros qu´antañu hebo años en que la cabeza La Danza llegare a les llendes con La Felguera y entá nun acabaren d´allugase los bailladores de la cola. La música y lletra que l´acompangaron yeren les clásiques de “La Molinera Trillará ...” pero nesti casu nun se recurría al usu del romance“Galán d´esta villa”, sinón a coples referíes alpueblu Barros y a la so xente ya otres coses de calter popular. Nes últimes décades l´acompangamientu musical cuerre a cargu la banda música, magar que-y diere un tonu más gayoleru, tamién fizo que los pasos tradicionales d´acompangamientu se perdieren y dieren pasu a otros más saltaos o cenciellamente andaos.

Esti ye´l casu d´una danza tradicional evolucionada y tresformada col pasu´l tiempu polos sos lexítimos responsables, los Pozaricos, que magarque caltién el so nome y les formes de “Danza Prima”, estremase daqué cola más clásica na soexecución. En munchos pueblos del conceyu caltiénse polo menos el testimoniu de La Danza ente la xente y recuerden perbien dalgunes melodíes y cantares locales de la mesma.

Angüañu vese davezu, sobremanera nes cellebraciones de la Nueche San Xuan nos barrios y villes de Llangréu, anunciao nos programes de fiestes el testu: “Tradicional Danza Prima”. Ye vezu que pa esa ocasión se sofite la organización de la danza nun coleutivu de folclor o daqué asemeyao y el restu de participantes entren nella, tratando, coyer el pasu. Anque la interpretación testimonial de la danza queda reflexada d´esti mou, pierde´l so valir como espresión d´espontaneidá coleutiva y tradicional.

Esbillao del llibrín "Alcordanza", espublizau pola "Asociación d'Etnografía y Folclor Reija de Llangréu".

2 bilordios:

Anónimo dijo...

Pues a mi paezme que tolos blogeros sois unos egocentristas que nun teneis el suficiente talentu pa destacar en na serio y satisfaceis el vuesu ego publicando articulinos que namai llee xente tan centrada en sí mesma como vos (osea, otros blogueros).

Anónimo dijo...

Soy una apasionada de la danza tradicional, pero no soy asturiana...sería mucho pedirte que me enviases la traduccion del texto??
gracias de antemano.
belenbailalajota@gmail.com